Verslag 2013

Zondag 11 augustus 2013: heenreis

Voor één keer ben ik niet van thuis uit maar vanuit Duitsland vertrokken. Ik had namelijk een dagje Düsseldorf en een dagje Phantasialand met vrienden achter de rug. Na een erg vlotte rit, ben ik om 23.30 uur aangekomen in Holzgau.

Maandag 12 augustus 2013: Reutte

Nog een beetje moe stond ik op rond 8 uur. Het was mooi weer maar de benen wilden nog niet echt mee om de bergen in te trekken. Het werd een dagje Reutte, de hoofdplaats van het Lechtal.

Dinsdag 13 augustus 2013: Bregenz

Vandaag heel wat minder mooi weer dan gisteren maar aangezien de voorspellingen voor komende dagen beter zijn, stellen we de eerste bergwandeling nog wat uit. Via Lech reed ik naar Bregenz voor een jaarlijkse rondwandeling. En niet te geloven, zoals zo vaak brak opnieuw hier de zon door, terwijl het in het Lechtal regende. Er was een nieuw podium gebouwd voor het ‘Festspiel’. Deze keer is het de beurt aan de musical ‘De toverfluit’ van Mozart.

Woensdag 14 augustus 2013: panoramaweg van Holzgau naar Bach

Daar was het, het ideale wandelweer voor in de bergen: zon en geen te hoge temperatuur. Vandaag deed ik een etappe van de Lechweg: de panoramaweg van Holzgau naar Bach. De bijna 10 kilometer lange wandelweg heeft z’n naam niet gestolen: voortdurend werd ik getrakteerd op heerlijke blikken in het Lechtal. Na een tijd veranderde de brede kiezelweg in een smal bospad. Best niet op natte dagen doen, dus.

Eindstation voor mij was het dalstation van de Jöchlspitzbahn. Aangezien ik met de Lechtal Aktiv Card gratis gebruik kan maken van de lift, liet ik deze kans niet liggen. Er stond een frisse wind aan het bergstation, op 1800 meter. Lang blijven zitten, zat er dus niet in. Ik merkte dat mijn bergschoenen hun beste tijd hadden gehad – niet verwonderlijk na 8 jaar trouwe dienst – en dus ging ik nog nieuwe kopen bij Strobl in Holzgau. ’s Avonds kon ik nog genieten van de traditionele stoet in Holzgau naar aanleiding van de viering van Maria op 15 augustus.

Donderdag 15 augustus 2013: Fallerschein

De festiviteiten in Holzgau liet ik grotendeels aan mij voorbijgaan. Ik had namelijk het plan om voor de eerste keer naar Fallerschein te wandelen, blijkbaar het grootste almdorp van Tirol. Daarvoor moest ik eerst met de auto richting Namlos rijden en aan de kant van de weg een parkeerplaats zoeken. Ik was duidelijk niet de enige die vandaag deze wandeling zou maken. Na een gemakkelijke wandeling op een brede weg kwam ik aan in het dorp en ging ik iets drinken in één van de twee hutten. Het was er zalig rustig en de zon deed wat ze moest doen: de nodige vitamine D schenken en warmte geven.

Vrijdag 16 augustus 2013: Schneetalalm in het Tannheimertal

Vandaag maakte ik opnieuw gebruik van de Lechtal Aktiv Card want dankzij die kaart kreeg ik een fikse korting op het gebruik van de Hahnenkammbahn in Höfen, nabij Reutte. Aan het bergstation van deze berglift vertrekken talrijke bergwandelingen. Ik bracht een bezoek aan de Alpenblumengarten en daarna aan de Schneetalalm, die een schitterend zicht biedt op de Haldensee in het Tannheimertal. Omdat ik bij terugkeer van de hut nog zin had om verder te wandelen, nam ik er de top van de Hahnenkamm bij. Ook van hieruit kreeg ik prachtige vergezichten. Genieten bij opnieuw lekker weer!

IMG_0935   IMG_1015

Zaterdag 17 augustus 2013: Rosengartenschlucht Imst

Het mooie weer hield aan dus reed ik deze keer over de Hahntennjoch naar Imst. Daar maakte ik in het centrum een wandeling door de Rosengartenschlucht naar Hoch-Imst. Terugkomen deed ik langs het Wetterkreuz.

Zondag 18 augustus 2013: Eibsee aan de Zugspitze

Dit wordt een jaar waarin ik heel wat nieuwe dingen uitprobeer. Ook vandaag weer: na een lange autorit naar het zuiden van Duitsland, kwam ik aan bij de Eibsee. Deze ligt aan de voet van de Zugspitze in Duitsland. Ik maakte er de rondwandeling rond het mooie meer met prachtige blauwgroene kleurschakeringen in het water.

Op de terugweg naar het Lechtal stopte ik nog even in Stanzach. Daar wandelde ik nog tot op de Baichlstein, een mooi uitzichtspunt in het dal. Op een bepaald moment hoorde ik sirenes en vlogen er twee helikopters vlakbij. Het bleek later om een ongeluk te gaan met drie motoren en een auto. Jammer genoeg kwam voor één motorrijder alle hulp te laat…

Ik ging nog iets drinken in de Lechtalstube in Stockach. Daar werd ik aangesproken door een Vlaamse man die me herkende van op mijn website. We hebben een kort praatje gedaan over het Lechtal en de verdere vakantieplannen.

’s Avonds gingen de hemelsluizen open en lieten ze alle opgeslagen regen vallen.

Maandag 19 augustus 2013: Swarovski Kristallwelten in Wattens

Zoals gisteren geëindigd was, begon vandaag: met regen. Omdat er niet echt verbetering werd voorspeld, reed ik naar Wattens om een bezoek te brengen aan de Swarovski Kristallwelten. Ik mocht gratis binnen aangezien mijn oom en tante me een lidmaatschap cadeau gedaan hadden voor mijn verjaardag. Nadien bracht ik nog een bezoek aan Innsbruck in de hevige regen, inclusief onweer.

Dinsdag 20 augustus 2013: Gams Vroni

Bij het opstaan hingen de wolken nog redelijk laag maar het zou verbeteren naarmate de dag vorderde, beloofde het weerbericht. Ik reed naar Lech om daar wat rond te gaan wandelen en met de Rüfikopfbahn naar boven te gaan. Jammer genoeg waren de wolken nog niet opgetrokken en was het zicht niet ideaal van daarboven. Nadien reed ik nog naar Steeg om even naar Gams Vroni te wandelen. Daar werd ik herkend door een Vlaams gezin dat in het Lechtal op vakantie kwam door op mijn website rond te kijken. Heel fijn! Ze hebben me intussen laten weten dat ze zeker nog eens terug gaan.

Woensdag 21 augustus 2013: rafting op de Lech

Vorig jaar schreven mensen van Tourismus Lechtal een fotowedstrijd uit. Deelnemers mochten foto’s van de Lechweg doorsturen en ook ik waagde mijn kans met zes foto’s. Blijkbaar was één van de foto’s zo goed dat de jury mij de hoofdprijs heeft gegeven: voor zes personen een raftingtour van een hele dag op de Lech met middagbarbecue in het bos. Wetende dat ik toch wat watervrees heb, was het een zware beslissing om dit wel of niet te doen. Ik besliste om het wel te doen want zo’n kans zou ik maar één keer in mijn leven krijgen. Samen met mijn vader hadden we enkele dagen voordien gereserveerd om deze raftingtocht vandaag te laten doorgaan. Samen met vier andere mensen kregen we in Häselgehr gepaste kledij aangemeten en gaf de instructeur ‘Hansi’ ons de broodnodige uitleg. Daarna werden we met een busje tot in Bach gevoerd waar de tocht begon. In een boot van zes was het een aangename kennismaking met het wildwatervaren. Na een flink half uur peddelen, hielden we halt in het midden van de Lech, op een eilandje. Daar vroeg Hansi ons wie aan wildwaterzwemmen wou doen: van aan de kant inspringen, jezelf laten meedrijven tot op een bepaald punt en dan weer naar de kant zwemmen… Dit werd duidelijk de dag van grenzen overwinnen want ik heb het gedaan! Na de heerlijke barbecue in het bos, ging de raftingtour verder. Maar niet in boten van zes personen, wel in ‘Canadier’, bootjes voor twee tot drie personen. Man man man, spannend! Tot drie keer toe kantelden mijn vader en ik bijna om maar we hebben het telkens kunnen voorkomen. Op een bepaald moment bleven we wel steken op een rots in de Lech. Ik moest uit de boot springen om de boot los te trekken. Gelukkig was het pak goed isolerend, ik voelde bijna niets van de koude watertemperatuur. Omstreeks 16 uur kwam de raftingtour aan z’n einde. Een ervaring om nooit meer te vergeten!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Donderdag 22 augustus 2013: Rossgumpenalm

Eergisteren ging ik in Lech met de Rüfikopfbahn tot op 2350 meter. Het zicht was daarboven jammer genoeg niet goed dus ging ik vandaag terug omdat er nu helemaal geen wolken te bespeuren waren. De vergezichten waren deze keer fantastisch! Nadien wandelde ik in Holzgau nog tot aan de Rossgumpenalm en natuurlijk kwam ik ook weer terug. Dit was al de derde dag op rij zonder regen. Heerlijk!

Vrijdag 23 augustus 2013: Gibler Alm

Nog één stempel had ik nodig om een ‘Wandernadel’ te kunnen gaan halen in het toerismebureau in Stockach. Mijn oog viel op de Gibler Alm omdat deze op zeer korte tijd over een gemakkelijke weg te bereiken was. Op amper vijftien minuten stond ik aan de hut, terwijl de aangegeven wandeltijd een uur is… Terug in het dal ging ik om de pin en reed ik nog eens tot in Reutte. ‘s Avonds kreeg ik een regenbui over me heen.

Zaterdag 24 augustus 2013: vogelreservaat Pflach + Gramais

Vandaag de laatste dag in het Lechtal. Mooi weer, dus nog een laatste keer profiteren. In een infobrochure stond een artikel over het vogelreservaat in Pflach. Ik was benieuwd geworden en ging eens een kijkje nemen. Heel veel vogels heb ik niet gezien maar wel gehoord. Tot slot reed ik tot in Gramais, Oostenrijks kleinste zelfstandige gemeente, en maakte er een rondwandeling. Zo kwam aan deze fantastische vakantie een mooi einde.