Verslag 2015

Dinsdag 11 augustus 2015: heenreis

Naar jaarlijkse gewoonte trek ik er in augustus ongeveer tien dagen op uit in het Lechtal met mijn ouders. Vorig jaar heb ik deze traditie even doorbroken maar dit jaar ben ik weer aanwezig! Na een vlotte rit kwamen we om 16.30 uur aan in Holzgau. De zon scheen en het was er warm. Bij zo’n eerste dag hoort o.a. valiezen uitpakken bij de taken die moeten gebeuren. Maar dit deed ik natuurlijk met groot plezier. Ook dit jaar logeer ik weer in ‘Gästehaus Wiesenruh’. Na het avondeten wandelde ik tot aan de hangbrug in Holzgau, ging er even over en kwam langs dezelfde weg terug. Zalig om hier terug te zijn!

Woensdag 12 augustus 2015: Reutte + Wase

Mijn zus en schoonbroer zijn momenteel ook in het Lechtal, zij verblijven met hun caravan op ‘Camping Rudi’ in Häselgehr. In de voormiddag gingen we samen met hen naar Reutte om wat te winkelen en te keuvelen door de stad. In de namiddag begonnen we in Bach aan onze wandeling naar ‘Wase’, een hut die ik op een half uur bereikte. Het kwik steeg tot zo’n 28 graden. ’s Avonds, na het eten, hielden we nog een kleine dorpswandeling alvorens we weer naar onze verblijfplaats gingen. We namen plaats op het balkon en staarden naar de prachtige sterrenhemel. Aangezien er heel wat vallende sterren werden voorspeld, had ik mijn fototoestel op het statief geplaatst in de hoop enkele sterren op de gevoelige plaat vast te leggen. Na anderhalf uur hield ik het voor bekeken, ik had maar liefst zeven vallende sterren gezien en dus ook zeven wensen gedaan. Welke die wensen zijn? Kan ik onmogelijk verklappen, natuurlijk!

Donderdag 13 augustus 2015: Hochalphütte

Ook vandaag werd mooi weer voorspeld. We hadden gisterenavond nog beslist om meteen gebruik te maken van de ‘Lechtal Aktiv Card’ en in Warth met de ‘Steffisalpbahn’ naar een hoogte van 1884 meter te stijgen. Van daaruit wandelden we naar de ‘Hochalphütte’. Langs idyllische landschappen en een heerlijk bergriviertje bereikten we de hut die in 2001 werd gebouwd. Dit was de eerste keer dat ik een bezoek bracht aan deze hut en dat is zeker voor herhaling vatbaar! Maar misschien breng ik volgende keer dan eerst een bezoek aan de ‘Warther Horn’, een top die op zo’n 2400 meter hoogte ligt. We namen niet de lift weer naar beneden maar wandelden richting ‘Jägeralpe’. Net voor we bij deze aankwamen, sloegen we rechtsaf door het veld naar Warth. We wandelden langs de ‘Alte Salzstrasse’ waarlangs vroeger geregeld gesmokkeld werd. Zo kwamen we na een uurtje weer aan bij de auto. Na deze wandeling gingen we nog iets drinken in de ‘Käserei’ in Steeg. Ik nam een milkshake banaan met een bolletje vers ijs, een heerlijke afkoeling bij deze temperaturen van 30 graden! Daarna ging ik even op het terras zitten om te werken aan het reisverslag en de foto’s op de laptop te zetten. Na het avondeten had ik zin om nog ‘even’ tot aan de Simmswaterval te wandelen. Zo gezegd, zo gedaan. Het enige levende wezen dat ik tegenkwam op de wandeling was een eekhoorn.

Vrijdag 14 augustus 2015: ruïne Ehrenberg

Na twee dagen vol natuur maakten we er vandaag een dagje cultuur van. We reden naar Reutte want daar bevindt zich de burchtruïne ‘Ehrenberg’. Op die plaats kan men sinds enkele jaren de langste en hoogste hangbrug van Oostenrijk bewandelen. Althans, als je hier acht euro voor neertelt…. Een parkeerplaats op het domein van de ruïne kost 3 euro voor een hele dag, de ruïne bezoeken is gratis. Dat was dus wat ik ook deed. Na een half uur stijgen op een brede wandelweg bereikte ik ‘Ehrenberg’. Tijdens de wandeling waren verschillende anekdotes te lezen, dat was wel leuk en bracht wat geschiedenis bij. De infobordjes gaven kort en duidelijk weer hoe de burcht opgebouwd, aangevallen en weer gerestaureerd werd. Jammer genoeg was ik vanop deze hoogte getuige van een ongeluk tussen twee wagens op de autoweg vlakbij. Al snel ontstond er in beide richtingen een lange file en kwamen twee politiewagens, twee ambulances, twee brandweerwagens en twee helikopters ter plekke. Later zou ik op internet kunnen lezen dat er vier personen betrokken waren bij de aanrijding. Eén van hen heeft het niet overleefd….

Toen ik weer beneden kwam, bracht ik nog een bezoek aan twee tentoonstellingen: ‘Het leven van een ridder’ en ‘De Lech en het Lechtal’. Dankzij de Lechtal Aktiv Card betaalde ik slechts 2 euro voor beide tentoonstellingen in plaats van 10,80 euro. Ik ben al heel lang gefascineerd door de Lech en het Lechtal dus die laatste expositie sprak me enorm aan. Na de middag wandelde ik nog wat rond in Reutte tot het begon te regenen. Donkere wolken troepten samen en maakten een (voorlopig) einde aan het mooie weer.

Zaterdag 15 augustus 2015: feestdag Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart

Moederdag ofwel Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart. Een belangrijke feestdag hier met een heus dorpsfeest. Na de mis volgde een rondgang in het dorp met onder andere de pastoor, de fanfare en schutters. De traditionele kledij die daarbij wordt gedragen, is een must om te zien. Op het marktplein stond een grote tent opgesteld waarin de fanfare nog verder optrad. Even later kwam er ook een Belgische groep het gebeuren muzikaal opluisteren. De zon was van de partij maar dat veranderde na de middag al snel. De temperatuur zakte naar 16 graden en de regen viel met bakken uit de lucht. Na wat gezelschapsspelletjes spelen en op internet rondhangen, ging ik met mijn ouders, zus en schoonbroer eten. Ik kroop vroeg in bed want ik voelde me niet helemaal in orde. Volgens mij was er iets van het eten me misvallen.

Zondag 16 augustus 2015: wandeling van Holzgau naar Steeg

Opgestaan met regen maar gelukkig ook met een goed gevoel, de misselijkheid van gisteren is verdwenen. Tussen de regendruppels door wandelde ik van Holzgau naar Steeg via de veldweg. De bergen staken zich weg achter de wolken, ook al deed de zon haar best om door te breken. Bij een temperatuur van 16 graden was het vandaag opnieuw redelijk koel. In de namiddag ben ik nog iets gaan drinken in de ‘Biergarten’ van hotel ‘Grüner Baum’ in Bach. ’s Avonds heb ik afscheid genomen van mijn zus en schoonbroer want zij vertrekken morgenochtend naar huis.

Maandag 17 augustus 2015: Swarovski Kristallwelten Wattens + Innsbruck

Eén van mijn tantes heeft me drie jaar geleden voor mijn verjaardag een mooi cadeau gegeven: een driejarig lidmaatschap van Swarovski. Twee van de voordelen zijn dat ik gratis het museum binnen mag en dat ik een geschenk krijg in de VIP-lounge. We vertrokken dus ’s ochtends naar Wattens en brachten een bezoek aan de Swarovski Kristallwelten. Er zijn enkele vernieuwingen doorgevoerd aan het museum, het is een beetje moderner gemaakt. Heel mooi vond ik de ‘kristalwolken’ in de tuin, jammer genoeg schitterden ze niet zoals het hoorde omdat de zon niet scheen. Als cadeau kreeg ik een hangornament met drie kristallen bloemen in verwerkt. Na het bezoek reden we door naar Innsbruck. Daar wandelden we tussen enkele fijne regendruppels door de gezellige straatjes en langs vele winkeltjes. Het ‘Gouden Dak’ fotograferen hoort er natuurlijk ook bij! Toen we ’s avonds weer in het Lechtal kwamen, wees de thermometer slechts 15 graden aan…. Bij het avondeten werd ik herkend door twee mensen die me twee jaar geleden ook al aangesproken hadden in de Lechtalstube in Stockach. We hebben even kort gebabbeld. Fijn om te merken dat mijn website z’n nut bewijst.

Dinsdag 18 augustus 2015: Bregenz

Op één van de apps op mijn telefoon had ik gezien dat het in Bregenz best wel goed weer zou worden, beter dan in het Lechtal. Ik breng telkens een bezoekje aan deze stad aan de Bodensee wanneer ik in het Lechtal ben. Via Warth, Schröcken en het Bregenzerwald reden we in anderhalf uur naar onze bestemming. Onder een stralende zon en 24 graden kwamen we toe en wandelden naar het podium van de ‘Bregenzer Festspiele’. Nadien was het nog gezellig keuvelen door de kleine straatjes en het winkelcentrum. De terugrit naar het Lechtal maakte duidelijk dat we het getroffen hadden met het weer. De regenwolken kwamen steeds meer in het vizier en net voor de Arlbergpass gingen de hemelsluizen open. Wanneer ik op de thermometer keek in Holzgau, wees deze slechts 13 graden aan, best wel koud. Wat we morgen doen, houden we nog even in beraad.

Woensdag 19 augustus 2015: Reutte + Lech

Geen mooie dag vandaag: koud en regen. We beslisten vanmorgen om nog maar een keer naar Reutte te rijden. We hadden nog likeur en schnaps nodig voor thuis en vorige keer was de winkel gesloten. Op zich kwam dat dus goed uit. Ik vond in één van de winkels daar een mooie en niet te dure Lederhosen en kon me niet bedwingen om deze te kopen. Na de middag reden we nog even door naar Lech. Daar was het slechts 10 graden en genoot ik op een verwarmd terras van een warme chocolademelk. Zo was ook deze dag gevuld.

Donderdag 20 augustus 2015: Rossgumpenalm

Eindelijk droog weer bij het opstaan. Van deze gelegenheid moesten we gebruik maken om de bergen in te trekken. Via de Simmswaterval wandelden we voorbij Café Uta naar de Rossgumpenalm. Deze wandeling maak ik zo goed als altijd als ik in het Lechtal ben. De mooie bloemen onderweg, de indrukwekkende waterval en het klaterende water zijn hier verantwoordelijk voor. Als ik ooit iemand meeneem die nog nooit in de bergen gewandeld heeft, wordt dit wellicht de eerste wandeling in het Lechtal. De terugweg ging langs de hangbrug van Holzgau. Met een regenjas aan, viel de koude nog wel mee. Toch deed de verwarmende douche achteraf erg veel deugd. ’s Avonds begon de zon moeite te doen om door het wolkendek te breken. Er kwam blauwe lucht tevoorschijn en de wolken trokken van voor de bergen weg. Het was al vier dagen geleden dat ik sommige bergtoppen gezien had. Dit was de voorlaatste dag in het Lechtal voor mij. Morgen voorspelt men hier mooi weer met aangename temperaturen en een beetje kans op af en toe en bui. Dat wordt dus een mooie afsluiter!

Vrijdag 21 augustus 2015: Simmshütte

Vandaag de laatste dag in het Lechtal voor mij dit jaar. De zon was al vroeg van de partij, zoals voorspeld. Ik wou nog een laatste keer alles geven op wandeling. We twijfelden tussen de Hermann von Barthhütte en de Frederic Simms-Hütte. De keuze viel op de laatstgenoemde. Op één uur waren we aan de Sulzlalm en anderhalf uur later zetten we voet aan de Simmshütte. Het laatste stuk naar de hut was een beetje glad door de overvloedige regen van de afgelopen dagen. De zon is tijdens de wandeling niet echt doorgebroken maar ik genoot wel van de aangename wandeltemperatuur en de afwezigheid van de regen. Dankzij de opgetrokken wolken, kreeg ik mooie zichten op de omliggende bergen te zien. Na de wandeling was het tijd om de valiezen te pakken want morgenvroeg rijd ik weer naar België. Tot ziens, Lechtal!