Verslag 2016

Dag 1: aankomst in Bach

Voor de allereerste keer ga ik op reis naar het Lechtal met mijn partner. De bedoeling is dat ik laat zien wat ik zo prachtig vind aan dit dal. Om 5.30 uur vertrokken we naar Oostenrijk. Zoals gewoonlijk, moesten we in Duitsland rekening houden met heel wat wegenwerken. De files vielen tot na Stuttgart vrij goed mee maar vanaf de Aichelberg verliep het minder vlot, daar hebben we ruim een uur vertraging opgelopen door het drukke verkeer en grote werken. We hoorden op de radio dat er ook aan de grensovergang in Füssen heel wat fileleed was, dus besloten we om langs het Tannheimertal naar onze bestemming te rijden. Met de muziek van radio SWR 3 op de achtergrond naderden we onze bestemming.

Iets na 16 uur kwamen we aan bij onze verblijfplaats: Gästehaus Johannes in Bach. Nadat we ons even opgefrist hadden, reden we naar Holzgau om iets te gaan eten in Gasthof Bären: de ene een Wiener Schnitzel, de ander een Grillteller. Daarna wandelden we nog even over de hangbrug en daalden we weer af langs Schiggen. Beiden redelijk vermoeid, gingen we de nacht in.

13987182_10154451555769173_460812742_o

Dag 2: Rossgumpenalm & panoramaweg naar Bach

Wat een geluk met het weer deze eerste volledige dag! Stralende zon en een ideale 21 graden. Gisteren op de hangbrug namen we het besluit om het Höhenbachtal in te gaan, naar de Rossgumpenalm. Na het rijkelijk aanbrengen van zonnecrème, namen we de bus (gratis met de Lechtal Aktiv Card) naar Holzgau. We zouden namelijk niet langs dezelfde weg terugkeren maar wel langs de panoramaweg naar Bach terug te wandelen. We waren niet de enigen die het plan hadden om naar de op 1329 meter gelegen hut te gaan. We kwamen heel wat volk tegen, jong en oud.

Na het middageten keerde we terug richting Cafe Uta. Daar gingen we links omhoog om zo terecht te komen op de panoramaweg naar Bach. De zon bleef de hele tijd bij ons, als een trouwe metgezel. Op de weg naar ons eindpunt kwamen we zo goed als geen mensen meer tegen, lekker rustig dus. Aan de houten brug over Lech in Stockach verlieten we de panoramaweg en wandelden we verder door de velden. Alles bij elkaar hadden we vandaag 18 kilometer afgelegd, dat kan tellen voor een eerste wandeling deze vakantie! Niet te verwonderen dat we wat last hadden van stijfheid maar na een douche ging dit al wat beter. ’s Avonds gingen we lekker eten in Wanderhotel Grüner Baum in Bach: Hirschbraten en Lachssteak. We zullen zien of we tegen morgen genoeg gerecupereerd zijn om een nieuwe bergwandeling te doen.

IMG_3872 IMG_3843

Dag 3: Rüfikopf Lech & zonnen in Kaisers

De wandeling van gisteren had z’n sporen nagelaten. Beiden kampten we met wat fysieke ongemakken: ik aan de hiel, mijn partner aan de rug. We zouden het dus relatief rustig houden vandaag. Ook nu weer was de zon er van ’s morgens vroeg bij. Het was zelfs nog twee graden warmer dan gisteren, zalig! We namen de auto om tot in Lech te rijden en daar wat rond te kuieren. Met de Lechtal Aktiv Card konden we gratis gebruik maken van de Rüfikopfbahn en dat deden we dus ook. Niet om van daaruit één van de vele mogelijke wandelingen te doen maar wel om even te genieten van het mooie uitzicht over de omliggende bergtoppen.

Net voor onze vakantie hebben we twee opvouwbare ligbedden gekocht. Het leek ons namelijk wel leuk om bij goed weer op zoek te gaan naar een rustige en zonnige plaats om wat te relaxen. We besloten om in Steeg omhoog te rijden richting Kaisers, een dorpje op 1522 meter hoogte. Net na Kienberg reden we een weg naar beneden in tot we aan een verbodsbord kwamen. Daar stonden al wat auto’s van wandelaars die een bezoek aan de Bodenalpe brachten. We parkeerden ons en klapten de ligbedden uit. Een beetje zonnen en wat lezen, puur genieten! Na net geen twee uur reden we weer naar beneden. In de Käserei in Steeg dronken we een kleinigheid, waarna we verder reden naar Holzgau. Op één van de strandjes aan de Lech breiden we een vervolg aan een namiddagje luieren: de een las nog wat in een boek terwijl de ander zich amuseerde met het bouwen van een dammetje in de rivier. Wie wat deed, mag je raden…

Deze avond gingen we eten in hotel Neue Post in Holzgau. We werden verwend met een Grillteller en een Rumpsteak. Het was hier gezellig tafelen, een fijne afsluiter van een mooie rustige dag. Morgen is het even gedaan met het zonnige en droge weer dus een bergwandeling zit er niet in.

IMG_3918 J2

Dag 4: stadsbezoek aan Meersburg en Bregenz

Vandaag werd een dag met slecht weer voorspeld in het Lechtal: regen en kans op onweer. Ideaal dus om eens wat verder met de auto te rijden naar Duitsland, meer bepaald Meersburg aan de Bodensee. Ik ben enkele jaren geleden aan deze plaats gepasseerd toen ik de boot naar het bloemeneiland Mainau nam. Ik had mezelf voorgenomen om vroeg of laat dit middeleeuws stadje te bezoeken. Vandaag werd die belofte dus waar. Nog even zagen we de zon bij het vertrek naar Meersburg maar dat zou de laatste keer geweest zijn vandaag. Vanaf dan stonden ons alleen nog maar regen en temperaturen met een maximum van 15 graden te wachten. We reden langs Warth en Bregenzerwald richting Duitsland. Het werd een vlotte rit tot een stuk voor Friedrichshafen. Vanaf daar was er stapvoets verkeer waardoor we zo’n 40 minuten vertraging opliepen. Eenmaal aangekomen leken heel wat parkeerplaatsen in Meersburg al bezet. Na even zoeken, vonden we toch nog een plaats. Ik kreeg van Meersburg te zien wat ik er van verwacht had: een gezellig en sfeervol stadje, vlakbij de Bodensee.

Na een wandeling van bijna twee uur reden we naar Bregenz. Niet langs dezelfde weg als daarnet want we hadden geen zin om weer in een file terecht te komen. We reden tot in Marktdorf en zo rond Friedrichshafen. Dit leek een goede beslissing te zijn want we geraakten redelijk vlot tot in Bregenz. Jammer genoeg was het ondertussen harder beginnen te regenen waardoor we niet heel lang door de stad gewandeld hebben. In de late namiddag vertrokken we dan weer richting Lechtal, opnieuw langs Bregenzerwald en Warth. Tussen Schröcken en Warth reden we even door de lage bewolking, naar pizzeria La Terrazza in Elbigenalp. Daar genoten we van een heerlijke lasagne en nadien begaven we ons naar onze kamer om nog wat te relaxen. Morgen willen we graag weer de bergen in gaan, alleen even afwachten hoe het weer er morgenvroeg uitziet.

IMG_3935 IMG_3936

Dag 5: Geierwally Rundwanderweg en Reutte

De dag begon, net als gisteren, met heel wat bewolking maar gelukkig geen regen. We zouden vandaag sowieso een bergwandeling maken en ons oog viel op de Geierwally Rundwanderweg in Elbigenalp. Dat is een tocht die ik al meermaals gedaan had in de voorgaande jaren. In april van dit jaar is de hut ‘Kasermandl’ opnieuw open gegaan, nadat deze ongeveer 5 jaar niet meer in gebruik was. Ideaal moment dus om eens te gaan kijken wat men er van gemaakt heeft. We geraakten zonder veel moeite en helemaal droog boven in de knap vernieuwde en vergrote hut. Nadat we iets gedronken hadden, wilden we onze weg vervolgen maar ondertussen was de regen ons komen vergezellen. Geen probleem want daar waren we op voorzien. Het was alleen nogal koud, amper 10 graden. In een vlot tempo kwamen we aan in de Gibler Alm waar we ons verwarmden met een tas koffie en een tas thee. Nadat we weer bij de auto aangekomen waren, besloten we om naar Reutte te rijden om daar wat te gaan winkelen. Zo geraakte deze dag ook alweer goed gevuld. We reden via Berwang en Namlos weer naar het Lechtal en net als gisteren gingen we ook nu weer eten in de pizzeria La Terrazza in Elbigenalp. Deze keer kozen we niet voor lasagne maar voor pizza en calzone, heerlijk! Morgen zullen we naar Swarovski Kristallwelten in Wattens en naar Innsbruck gaan. Het zou nu ook gedaan moeten zijn met de regen voor de rest van onze vakantie, dat zou leuk zijn.

IMG_3958 IMG_3957

Dag 6: Swarovski Kristallwelten Wattens en stadsbezoek aan Innsbruck

Bij het wakker worden, zagen we dat het vannacht gesneeuwd had op de toppen van de bergen. Het voelde dan ook erg fris aan deze ochtend: amper 8 graden. De zon was wel al van de partij, dus het zou niet lang duren voor het wat warmer zou worden. Na het ontbijt vertrokken we meteen met de auto en reden over de Hahntennjoch naar Wattens. Als lid van Swarovski mag ik elk jaar één keer gratis een bezoek brengen aan het museum en krijg ik een lidmaatschapsgeschenk ter plekke. Gelukkig vindt mijn partner de kristallen beeldjes van Swarovski ook mooi. In tegenstelling tot vorig jaar, was het nu erg rustig in het museum. Een hele verademing want zo hadden we alle tijd om rustig naar de tentoonstellingen te kijken.

Twintig minuten na het einde van ons bezoek stonden we al in de parkeergarage in Innsbruck om gezellig de hoofdstad van Tirol te verkennen. Hier heerste een gezellige drukte van mensen die een kijkje kwamen nemen naar o.a. het Gouden Dak of een dagje kwamen shoppen. Wij combineerden winkelen met cultuur en namen daar alle tijd voor. We passeerden langs de Hofburg, bezochten de Dom en namen de kabeltrein naar Hungerburg van waaruit ons een mooi uitzicht op de stad wachtte. Terug in het centrum wandelden we nog even naar de Inn en genoten van een terrasje in de zon. Het mag gezegd worden: Innsbruck verzorgt haar bezoekers heel goed. Getuige daarvan zijn de talrijke openbare toiletten en gratis wifi. Nadat we in de buurt van het Gouden Dak iets gegeten hadden, gingen we weer naar de auto voor een ritje naar Das Tirol Panorama, net onder de skischans. Ook hier konden we een blik werpen op de stad. Het was ondertussen 20 uur geworden dus de hoogste tijd om weer richting Lechtal te rijden. Iets na 22 uur kwamen we aan bij onze verblijfplaats.

De weersvoorspelling voor morgen is niet meer zo goed als enkele dagen geleden dus we zullen even afwachten om plannen te maken. We zien morgen wel wat we doen.

IMG_3968 IMG_4055

Dag 7: halve rustdag en panoramaweg van Steeg naar Holzgau

Vandaag hielden we het in de voormiddag rustig op de kamer. Vakantie draait voor ons beiden namelijk ook rond uitrusten en relaxen. In de namiddag trokken we onze wandelschoenen aan en parkeerden de auto in Holzgau. Van daaruit namen we de gratis bus tot in Steeg, waar we begonnen aan de ‘Höhenweg’ naar Holzgau. Het hoogste punt hiervan ligt in Hager, op 1348 meter. Onderweg zagen we heel wat mooie bloemen en klaarde het stilaan op. De zon brak enkele keren zelfs door het wolkendek. Bij een bergstroompje konden we ons niet houden en kwam het kind in ons naar boven: we bouwden dammen en genoten er met volle teugen van! Na ongeveer een uur zetten we onze wandeling verder tot we in Holzgau weer bij de auto kwamen. ’s Avonds gingen we voor een tweede keer eten in hotel Neue Post in Holzgau en opnieuw was het lekker.

Morgen wordt onze laatste volledige dag in het Lechtal en de weergoden zijn ons gunstig gezind: zonnig en 24 graden. Nog een laatste keer genieten dus!

paars IMG_3651 wit IMG_3716 (2)

Dag 8: bergstation Jöchlspitze, Fallerscheinalpe en zonnen in Häselgehr

De laatste dag voor ons vandaag in het Lechtal. ’s Ochtends gingen we gratis met de stoeltjeslift naar de Sonnalm in Bach. Van daaruit starten talrijke wandelingen, waaronder naar de Jöchlspitze, maar die lieten we links liggen. We wilden namelijk op deze zonnige dag graag een bezoek brengen aan Fallerschein. De start van de wandeling ligt op de weg tussen Stanzach en Namlos en we waren blijkbaar niet de enigen die dit plan hadden voor vandaag. Rustig wandelden we naar het grootste Almdorp van Tirol en genoten we van de heerlijke zon en de mooie natuur. Terug in het Lechtal, namen we opnieuw onze ligbedden uit de auto en gingen we zonnen aan de Lech in Häselgehr. Wat een zalige ontspanning, weg van alle lawaai en genietend van een goed boek. Als afsluiter gingen we nog een keer eten in het Italiaans restaurant La Terrazza in Elbigenalp. Het eten was, net als vorige keren, heel lekker maar minder aangenaam was dat de ene z’n gerecht pas een kwartier later kreeg dan de andere. Toch lieten we dit voorval onze laatste vakantiedag niet vergallen. Het is een mooie vakantie geweest met redelijk aangenaam weer, heel veel ontspanning en gemoedelijke wandelingen. Na het pakken van de koffers, gingen we slapen zodat we goed uitgerust zouden zijn voor de terugreis morgen.